Saturday, August 8, 2015

Resipi Nutella Oreo Cheese cake




Haa .

Dah resipi kedua pula . Fyi, nama ni memang cake . but believe me it looks more like ice cream acah acah baskin robbin sikit dan it is no bake cheesecake .

Kali ni kita acah acah mat salleh sikit .
Ye la sejak kene sound dengan ucop , "cuba la buat perkara berfaedah sikit duk umah " hahahhahahahhahaha
Aku terus membuat keputusan untuk membeli bahan bahan di kedai bahan kek dengan bantuan kewangan oleh kakak aku wakaka. gigih ko tau aku beli springform pan haa . haha

Okay la , kita lanje satu gambar dulu.

haaa . amacam ? hahah semangat kot aku bangun awal harini sebab nak bukak kek ni haha

so , kita terus masuk resipi lah kan ..

Nutella Oreo Cheesecake (springform 24cm)

Bahan bahan :

3 paket oreo vanilla 
3/4 buttercup,melted
16 oz cream cheese (kire 2 packet cream cheese la, aku pakai brand emborg)
2 teaspoon of lemon juice
500 ml of heavy whipping cream jenama anchor
1 cup of sugar 
Nutella

ni jenama bahan bahan yang aku beli 


Prosedur :

For the crust (1st layer)

-first sekali , aku tumbuk dulu  1 ½ paket biskut oreo tu tanpa die punye cream (maksud aku buang krim tu dulu ) pakai batu lesung je . kira campuran melayu mat salleh sikit la . haha then , masukkan crumbs oreo tu dalam mangkuk .
-then , aku cairkan 3/4 buttercup
-selepas dah cair , aku tuang je dalam mangkuk yang berisi crumbs oreo tu dan gaul hingga sebati .
-then , press into the bottom of a springform pan tu dan masukkan dalam peti selama 30 minit .

Macamni :
butter yang dicairkan .


oreo crumbs (dibuang krim ye)


first layer .

Nampak macam tar kan , takpe . Rasa dia tak macam tar pon . Tapi tak tau lar kalau tar rase macam oreo haha.

For the next step ,

-Beat 2 packet of cream cheese dan isikan 2 sudu teh perahan lemon (kalau nak acah mat salleh lagi , kau siat kulit lemon menggantikan perahan lemon , tu namanya acah acah anna olson )
-selepas sebati cream cheese dan perahan lemon tu masukkan pula 500ml of heavy whipping cream
-pukul adunan tadi , sambil memukul sambil juga isi secawan gula secara gradually okay .
-then isikan dua sudu vanilla extract dan terus memukul sehingga korang nampak adunan tu dah naik ataupun until it is stiff .
-selepas dah thick and stiff , asingkan into two equal portion satu untuk second layer which is perasa oreo vanilla , and third layer which is perasa nutella. (asingkan dua bekas ye).


For second layer :

-Kau potong la dalam 8 oreo biscuit tu (cut into 4)
-Dah siap potong masukkan dalam first portion kau .
-gaul-gaul hingga sebati . jangan pecahkan oreo tu .
-then masukkan dalam springform pan tu atas the oreo crumbs as a second layer .
-then masukkan dalam peti dalam 15 minit . (peti atas ye)
-sementara tunggu tu kau buat la second portion kau . haa

For third layer :

-Ambil second portion kau tu , dan ambil nutella .
-Masukkan 4 sudu nutella dalam second portion tu .
-Lepastu aku pukul lagi pakai mixer bagi naik sikit lagi kan dan bagi ianya sebati.
-then , rasa la sikit . haha . kalau kau rase nak coklat lebih sikit lagi isi la sikit lagi .
-selepas second layer kau tu dah duduk dalam peti 15 minit , kau keluarkan dan masukkan pula second portion kau ni yang berperisa nutella as a third layer .
-lepas tu ratakan la sikit atas dia tu bagi lawa sikit .(aku pakai sushi punya alat untuk ratakan haha )
-then masukkan dalam peti overnight . peti atas ye .

dan setelah overnight kau keluarkan dari peti dan boleh potong dan dihidang untuk kucing kau makan ! haa takdelah , hidang untuk keluarga la . ahaha . kalau korang nak meriah sikit , letak lah potongan strawberry ke kat atas cake tu . hihi

maka itulah resipi baru haku . walaupun aku belajar dari youtube , tapi aku tak ikot sepenuhnya resipi youtube . haha














Amacam ? Menggiurkan ? haaa cepat la ambil kunci kereta pergi beli bahan ! hahaha . sekejap je buat ni .

Baiklah kalau ada pertanyaan . Just pm me dekat facebook : Raja Amir .
Kalau banyak sangat pilihan , pilih yang paling comel ! Haha 

Baiklah sampai disini sahaja . Semoga kita ketemu lagi di post yang akan datang . Assalamualaikum .











No comments:

Post a Comment