Thursday, August 6, 2015

Resepi Nasi Goreng Tomyam yang super sedap untuk bujang terlajak laris !

Assalamualaikum

Haa harini aku nak share sikit resipi nasi goreng tomyam yang aku masak pagi tadi . Aku pun tak sangka boleh sesedap lebaran . haaa

okay jom kita tengok bagaimana aku buat nasi goreng tomyam yang sedap ni . memang rase tomyam betul menusuk kalbu die punya rasa dan bau .

Bahan-bahan untuk ditumbuk dan menumis:

Bahan A (ditumbuk)

4 ulas bawang putih
2 biji bawang kecil
4 batang cili
1 batang lada besar
1+ setengah kiub tomyam maggi
sedikit belacan
P/s : setelah ditumbuk perahkan sedikit lemon

Bahan B
1 sudu sos tiram Nona
1 sudu sos cili jenama Life
Sebelah ayam (nak tambah pun takpe )
lobak dipotong dadu ataupun macam lidi pencungkil gigi tu haha
1 kiub ayam
3 helai daun limau purut

Bahan C

4 cup nasi yang sudah dimasak (lagi sejuk lagi sedap hihi)

Cara cara nya :

-Panaskan sedikit minyak
-Masuk kan bahan A ke dalam kuali sehingga naik bau
-Kemudian masukkan pula bahan B  mengikut urutan
-Tunggu sehingga ayam masak baru masukkan sawi
-Setelah ayam siap dimasak , masukkan nasi .
-Jika terlalu pedas , masukkan garam dan gaul nasi sehingga sebati .


baiklah . itu sahaja resipi pertama yang aku tulis dalam blog hahahha

bukan sebab ni masakan aku yg paling sedap pernah buat . tapi terasa ingin share hahaha kbye . senang je . untuk budak kecik pon boleh makan . sebab rase die tak pedas pon . mungkin lepas ni aku share resipi lain pula . assalamualaikum :)

dan hasilnya ... tadaaaa


(mungkin nampak selekeh tapi serius sedap)

p/s : mungkin lepas ni aku akan share resipi no bake oreo cheesecake ataupun eggless oreo icecream from ucop ahahahhahahahah :)





No comments:

Post a Comment